Etisk råd
Ønsker du at klage over behandler, der er medlem af Dansk Behandlerforbund indsendes klager skriftligt til Etisk råd.
Klage over en behandler
Som patient til en registreret alternativ behandler (RAB), der er medlem af Dansk Behandlerforbund, vil du kunne klage over den behandling, du har fået hos vores medlem, herunder over manglende overholdelse af vores regelsæt for god klinisk praksis.
Af regelsættet fremgår følgende:
Dansk Behandlerforbunds etiske regler skal styrke og udbygge forsvarlig professionel klientbehandling og sikre et godt kollegialt forhold mellem medlemmerne. RAB, og Basismedlemmer også kaldet Behandleren forpligter sig til Dansk Behandlerforbunds etiske regler og skal handle efter disse.
- Stk. 1. Medlemsbevis skal være synligt for klienten for at sikre klientens klagemuligheder.
- Stk. 2. Behandleren skal udføre sin profession samvittighedsfuldt og omhyggeligt, og bidrage sine klienter med professionel vejledning til gavn for deres sundhed og sundhedsfremme. Klienten skal støttes i selv at tage ansvar for sit helbred, og skal gives en saglig information om behandlingen, og hvilke forventninger klienten kan have til denne.
- Stk. 3. Behandleren må ved undersøgelse og behandling kun gøre brug af metoder og midler, som er forsvarlige ud fra de teorier, som den enkelte behandler behersker. Ved afprøvning af nye metoder, skal klienten informeres og samtykke.
- Stk. 4. Behandleren skal anbefale klienten at søge læge eller andre fagekspertiser, hvor dette må anses at gavne klientens sundhed og sundhedsfremme.
- Stk. 5. Behandleren må ikke fratage eller anbefale en ændring af lægeordineret behandling, medicin eller doseringen, eller benytte behandlingsmetoder der er forbeholdt autoriserede sundhedspersoner at anvende.
- Stk. 6. Behandleren skal henvise klienten, hvis behandlingen er udenfor behandlerens kompetenceområde.
- Stk. 7. Behandlerens virke, undersøgelses- eller behandlingsmetoder, må ikke virke krænkede. Der må ikke benyttes uværdige metoder til at forøge behandlerens indtægt fra klienter.
- Stk. 8. Behandleren skal føre journal over behandling, diagnose og den vejledning der er givet, og skal kende og overholde relevante lovgivninger herunder Persondataforordningen.
- Stk. 9. Behandleren må ikke tilkendegive, at en bestemt behandlingsform kan helbrede en bestemt sygdom.
- Stk. 10. Enhver behandler skal vise respekt og må ikke tale nedsættende om klienter, kolleger og andre faggrupper.
- Stk. 11. Behandleren må ikke fremkomme med udtalelser, der har en sådan formulering, at de kan fremkalde ubegrundet eller unødig sygdomsangst hos klienter.
- Stk. 12. Behandleren skal i forhold til dansk lovgivning overholde tavshedspligt om oplysninger, der erhverves i sin egenskab som behandler.
- Stk. 13. Behandleren skal ved annoncering og reklamering overholde "Lov om markedsføring af sundhedsydelser", samt anden relevant lovgivning.
- Stk. 14. Behandleren skal holde sig opdateret med almen sundhedsviden til gavn for sine klienter og deres sundhedsfremme samt løbende vedligeholde sin faglige viden og kompetence.
- Stk. 15. Overtræder en behandler de etiske regler, kan behandleren indberettes for Etisk Råd.
Dansk Behandlerforbunds klageorgan betegnes “Etisk Råd”, og består af minimum tre uvildige medlemmer, alle med en sundhedsfaglig baggrund.
Klage over Dansk Behandlerforbund
Du kan ikke klage over afgørelser truffet af en forening vedrørende registreringsordningen til Sundheds- og Ældreministeriet eller anden administrativ myndighed, da denne opgave skal varetages af RAB-godkendte foreninger.
Ønsker du, at anmelde en forenings administration af RAB-ordningen, kan dette ske til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil som godkendelsesmyndighed vurdere, om oplysningerne giver anledning til at reagere over for foreningen. Som anmelder vil du ikke blive betragtet som part i sagen, og du vil derfor heller ikke automatisk modtage orientering om udfaldet af styrelsens overvejelser.
Klage over Styrelsen for Patientsikkerhed
Du kan ikke klage over Styrelsen for Patientsikkerheds afgørelser vedrørende registreringsordningen til Sundheds- og Ældreministeriet eller anden administrativ myndighed. Til gengæld kan du altid klage til Folketingets Ombudsmand over Styrelsen for Patientsikkerheds sagsbehandling, afgørelser og behandling af borgerne.
Sådan klager du
Hvis du ønsker, at klage over et medlems manglende overholdelse af vores regelsæt for god klinisk praksis jf. ovenstående, så skal du sende en mail til Etisk Råd på klage@danskbehandlerforbund.dk
Bemærk, at du ikke kan klage hvis hændelsesforløbet er mere end 2 år gammel.
En klage kan fx vedrøre:
- Undersøgelse, diagnose og behandling
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Behandlerens tavshedspligt m.m.
Mailens skal indeholde følgende oplysninger:
- Dato for behandlingens udførelse
- Fulde navn og kontaktoplysninger på klager (dig)
- Navn og gerne kontaktoplysninger på behandleren
- Kliniknavn og adresse på behandlingsstedet
- Hvilken behandling fik du og detaljeret beskrivelse af hændelsesforløbet og evt. fotos
Du kan forvente bekræftelse på modtagelse af din klage inden for 5 hverdage, med undtagelse af skolerens ferier og helligedage, hvor foreningen holder lukket.
Dansk Behandlerforbund tilstræber en hurtig sagsbehandling på 4-8 uger, afhængig af:
behov for yderligere oplysninger og retursvar hertil
inddragelse af eksterne parter med dit samtykke og retursvar hertil
Alle klager behandles under skærpet tavshedspligt, hvor alle involverede har underskrevet en fortrolighedsattest.
Læge:
Mille Mosegaard
Formand
Fysioterapeut:
Louise Feldtmose
Næstformand
Skolelærer og Fysioterapeut:
Søs Hougaard
Medlem