Etisk råd
Ønsker du at klage over behandler, der er medlem af Dansk Behandlerforbund indsendes klager skriftligt til Etisk råd.
Klage over en behandler
Som patient til en registreret alternativ behandler (RAB), der er medlem af Dansk Behandlerforbund, vil du kunne klage over den behandling, du har fået hos vores medlem, herunder over manglende overholdelse af vores regelsæt for god klinisk praksis. Hvis din behandler både er registreret behandler (RAB) og har en offentlig sundhedsautorisation, så skal klagen rettes direkte til Styrelsen for Patientklager.
Af regelsættet fremgår følgende:
Dansk Behandlerforbunds etiske regler skal styrke og udbygge forsvarlig professionel klientbehandling og sikre et godt kollegialt forhold mellem medlemmerne. RAB, og Basismedlemmer også kaldet Behandleren forpligter sig til Dansk Behandlerforbunds etiske regler og skal handle efter disse:
§17 Etiske regler for god Klinisk Praksis gældende for RAB- og Basismedlemmer
Dansk Behandlerforbunds etiske regler skal styrke og udbygge forsvarlig professionel klientbehandling og sikre et godt kollegialt forhold mellem medlemmerne.
RAB- og Basismedlemmer forpligter sig til Dansk Behandlerforbunds etiske regler og skal handle efter disse.
Stk. 1. Medlemsbevis skal være synligt for klienten for at sikre klientens klagemuligheder.
Stk. 2. Behandleren skal udføre sin profession samvittighedsfuldt og omhyggeligt, og bidrage sine klienter med professionel vejledning til gavn for deres livskvalitet, sundhed og sundhedsfremme, samt skal anse alle klienter som ligeværdige og undgå forskelsbehandling, som ikke er fagligt begrundet.
Stk. 3. Behandleren skal indleve sig i klientens situation og i sin behandling tage udgangspunkt i klientens ønsker og værdier, samt skal støtte klienten i selv at tage ansvar for sit helbred, og give en saglig og nøgtern information om behandlingen, og hvilke forventninger klienten kan have til denne, herunder eventuelle risici. Endvidere skal behandleren sikre, at klienten har tilstrækkelig information og forståelse til at kunne udøve selvbestemmelse ud fra sine egne ønsker og værdier. Hvis klienten frabeder sig information, skal behandleren respektere dette.
Stk. 4. Behandleren må ved undersøgelse og behandling kun gøre brug af metoder og midler, som er forsvarlige ud fra de teorier, som den enkelte behandler behersker. Ved afprøvning af nye metoder, skal klienten informeres og samtykke.
Stk. 5. Behandleren skal tage ansvar for sin klient og handle med omhu og samvittighedsfuldhed, og skal anbefale klienten at søge læge eller andre fagekspertiser, hvor dette må anses at gavne klientens livskvalitet, sundhed og sundhedsfremme. Hvis behandleren finder, at en kollegas handlinger eller forfatning, kan true en klients sikkerhed, skal behandleren forsøge at afhjælpe problemet ved enten at gå i dialog med kollegaen, inddrage foreningen eller relevante myndigheder.
Stk. 6. Behandleren må ikke fratage eller anbefale en ændring af lægeordineret behandling, medicin eller doseringen, behandle sygdomme eller benytte behandlingsmetoder der er forbeholdt autoriserede sundhedspersoner.
Stk. 7. Behandleren skal henvise klienten, hvis behandlingen er udenfor behandlerens kompetenceområde.
Stk. 8. Behandleren skal respektere klientens værdighed og personlig integritet, og behandlerens virke, undersøgelses- eller behandlingsmetoder eller vejledning, må ikke virke krænkede, og der må ikke benyttes uværdige metoder til at forøge behandlerens indtægt fra klienter.
Stk. 9. Behandleren skal føre journal over behandling, diagnose og den vejledning der er givet for at dokumentere behandlingen samt for at sikre kommunikation og sammenhæng i behandlingen, og skal kende og overholde relevante lovgivninger hertil. Endvidere skal behandleren respektere klientens ret til selvbestemmelse, hvor frivilligt informeret samtykke skal være udgangspunktet for behandling.
Stk. 10. Behandleren skal respektere patientens ret til fortrolighed og privatliv. Behandleren har tavshedspligt og må kun dele sundhedsmæssig eller anden privat information om klienten, hvis det er nødvendigt for klientens konkrete behandlingsforløb og klienten har givet sit samtykke til deling, eller hvis loven giver mulighed for eller forpligter behandleren hertil.
Stk. 11. Behandleren må ikke tilkendegive, at en bestemt behandlingsform kan helbrede en bestemt sygdom.
Stk. 12. Behandleren skal i sine handlinger og ytringer fremme en gensidig tillidskultur, herunder respektfuld interkollegial kommunikation. Behandleren skal understøtte tilliden til sine klienter, kolleger og andre faggrupper, og undlade at kritisere sine klienter, kolleger eller andre faggrupper over for klienten eller andre.
Stk. 13. Behandleren må ikke fremkomme med udtalelser, der har en sådan formulering, at de kan fremkalde ubegrundet eller unødig sygdomsangst hos klienter.
Stk. 14. Behandleren skal i forhold til dansk lovgivning overholde tavshedspligt om oplysninger, der erhverves i sin egenskab som behandler.
Stk. 15. Behandleren skal ved annoncering og reklamering overholde “Lov om markedsføring af sundhedsydelser”, samt anden relevant lovgivning i sin egenskab som behandler.
Stk. 16. Behandleren skal anerkende sine videns og kompetencers begrænsninger og inddrage relevant sundhedsfaglige kompetencer, når der er behov for det, samt skal holde sig opdateret med almen sundhedsviden til gavn for sine klienter og deres sundhed og sundhedsfremme, samt løbende vedligeholde sin faglige viden og kompetence.
Stk. 17. Behandleren skal værne om sin evne til at varetage behandlerrollen og søge hjælp, hvis denne trues af fysiske eller psykiske helbredsproblemer.
Overtræder en behandler de etiske regler, kan behandleren indberettes for Etisk Råd. Sagsbehandlingen afsluttes hurtigst muligt. Ved en evt. klage, skal medlemmet samarbejde med Etisk Råd. Etisk Råd kan give medlemmet en påtale eller en advarsel, og i yderste konsekvens beslutte at ekskludere medlemmet. Både Bestyrelsen og Etisk Råd kan give medlemmet en suspendering i foreningen, mens sagen behandles.
Dansk Behandlerforbunds klageorgan betegnes “Etisk Råd”, og består af minimum tre uvildige medlemmer, alle med en sundhedsfaglig baggrund.
Klage over Dansk Behandlerforbund
Du kan ikke klage over afgørelser truffet af en forening vedrørende registreringsordningen til Sundheds- og Ældreministeriet eller anden administrativ myndighed, da denne opgave skal varetages af RAB-godkendte foreninger.
Ønsker du, at anmelde en forenings administration af RAB-ordningen, kan dette ske til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Styrelsen for Patientsikkerhed vil som godkendelsesmyndighed vurdere, om oplysningerne giver anledning til at reagere over for foreningen. Som anmelder vil du ikke blive betragtet som part i sagen, og du vil derfor heller ikke automatisk modtage orientering om udfaldet af styrelsens overvejelser.
Klage over Styrelsen for Patientsikkerhed
Du kan ikke klage over Styrelsen for Patientsikkerheds afgørelser vedrørende registreringsordningen til Sundheds- og Ældreministeriet eller anden administrativ myndighed. Til gengæld kan du altid klage til Folketingets Ombudsmand over Styrelsen for Patientsikkerheds sagsbehandling, afgørelser og behandling af borgerne.
Sådan klager du
Hvis du ønsker, at klage over et medlems manglende overholdelse af vores regelsæt for god klinisk praksis jf. ovenstående, så skal du sende en mail til Etisk Råd på klage@danskbehandlerforbund.dk
Bemærk, at du ikke kan klage hvis hændelsesforløbet er mere end 2 år gammel, samt hvis behandleren har en offentlig sundhedsautorisation. Ved en offentlig sundhedsautorisation skal alle patientklager lovmæssigt rettes direkte til Styrelsen for Patientklager.
En klage kan fx vedrøre:
- Undersøgelse, diagnose og behandling
- Information om og samtykke til behandling
- Journalføring
- Behandlerens tavshedspligt m.m.
Mailens skal indeholde følgende oplysninger:
- Dato for behandlingens udførelse
- Fulde navn og kontaktoplysninger på klager (dig)
- Navn og gerne kontaktoplysninger på behandleren
- Kliniknavn og adresse på behandlingsstedet
- Hvilken behandling fik du og detaljeret beskrivelse af hændelsesforløbet og evt. fotos
Du kan forvente bekræftelse på modtagelse af din klage inden for 5 hverdage, med undtagelse af skolerens ferier og helligdage, hvor foreningen holder lukket.
Dansk Behandlerforbund tilstræber en sagsbehandling på ca. 8-12 uger, afhængig af:
- behov for yderligere oplysninger og retursvar hertil
- inddragelse af eksterne parter med dit samtykke og retursvar hertil
Alle klager behandles under skærpet tavshedspligt, hvor alle involverede har underskrevet en fortrolighedsattest.
Læge:
Mille Mosegaard
Formand
Fysioterapeut:
Louise Feldtmose
Næstformand
Skolelærer og Fysioterapeut:
Søs Hougaard
Medlem