Journalkort

Nedenfor finder du bl.a. journalkort med fødder, ansigt og hele kroppen.

Du må benytte disse journalkort uden beregning, og i ubegrænset mængde, så længe du er medlem af Dansk Behandlerforbund. Ved ophør af medlemskab har du ikke længere ret til at benytte vores medlemsfordele jf købsbetingelser. Fortsat brug uden medlemskab vil være brud på Dansk lov om ophavsret, og vil blive retsforfulgt af Dansk Behandlerforbund.

Logoer til markedsføring

Her under kan du hente Dansk Behandlerforbunds logoer med tekst og uden tekst i forskellige formater.

EPS – Encapsulatet postscript: er højopløsningsgrafik/ vektorformat til grafisk arbejde og tryksager. Filtypen kræver grafiske specialprogrammer.

PDF – Portable Document format: er et standardiseret dokumentformat, der kan åbnes af alle.

PNG – Portable network Graphics: er til interaktive dokumenter, websider, sociale medier m.m. Fylder en del mere end JPEG-filer, og kan derfor sløve websites.

JPEG – Joint photographic experts group: er den mest almindelig filtype til billeder, og er til webprojekter, sociale medier, dokumenter m.m.

GDPR

Kære medlem

(Du finder dokumenterne til download nederst på siden)

Den 25 maj 2018 træder den nye persondataforordning ikraft. Dette medføre nogle ændringer som vi hver i sær skal forholde os til. Mange af af de ting vi skal forholde os til er dog ikke nye men blot blevet indskærpet til, at man skal have styr på det. Derud over er der kommet større sanktioner for de som ikke overholder reglerne. Det skal siges, at det kan være svært at være 100% sikret i forholde til den nye lov, men det er uden tvivl rigtig godt hvis man kan vise at man gør noget i forhold til at sikre sine klienter og deres oplysninger!

Vi har fået lavet et stort stykke arbejde som har taget lang tid. Det er til gengæld blevet ret godt synes vi selv. Vi har i samarbejde med Hulgaard Advokater fået udarbejdet materiale som kan hjælpe dig godt på vej. Der er en del som skal udfyldes og du skal efterfølgende gemme alle disse dokumenter så du altid kan kan fremvise dem hvis datatilsynet skulle komme på besøg. Vores materiale er ikke nok i sig selv! Du skal selv undersøge hvor meget der skal til for at netop din virksomhed overholder reglerne. Men læs videre nedenfor

VIGTIGT!
Dokumenter ligger i word format for dem som der skal udfyldes noget i. Det du skal udfylde er markeret med rødt. Vi gør opmærksom på, at der er copyright på alle vores dokumenter. Det betyder at du som medlem gerne må bruge dokumenterne. men ikke slette logo eller copyright tekst. Det er STRÆNGT forbudt at videresende materialet til andre som ikke er medlem! I tilfælde hvor dette sker vil det pågældende medlem bliver ekskluderet uden refundering af kontingent. Derud over vil medlemmet blive faktureret alt efter forseelsens størrelse. Min beløb er dog 10.000 kr.! Du må dog gerne fremsende din dokumenter til f.eks. en advokat eller en der på anden vis yder dig juridisk bistand i forhold til persondataforordningen.

Hvad må du ellers:
– Du må gerne sætte dit eget logo ind i dokumenterne
– Du må gere ændre i teksten i dokumenterne (bortset for tekst og logo i sidefoden) men husk du er selv ansvarlig for, hvad der står i dokumenterne!

Vær opmærksom på:
Det er dit ansvar, hvad der står i dokumenterne og at de er udfyldt korrekt. Dansk Behandlerforbund kan på ingen måde drages til ansvar for hvad der står i dokumenterne eller hvordan de er udfyldt! Ej heller kan Dansk Behandlerforbund drages til ansvar hvis det skulle vise sig på nogen måde, at dokumenterne skulle være mangelfulde.

Nedenfor finder du:

• En fortegnelse som du skal udfylde
  • En vejledning til udfyldelse af fortegnelsen
  • En anbefaling om opbevaringsperioden af journaler hos alternative behandlere
  • En vurdering af tidspunktet for alternative behandleres pligt til sletning af journaler, herunder i forhold til regler om erstatning og forældelse.
  • En samtykkeerklæring som du kan bruge for at være sikker på at have klientens udtrykkelige samtykke til behandling og journalføring mm.
  • En samtykke til brug for tilmelding til nyhedsbrev (Denne er ment til de som du tilmelder nyhedsbrev fysisk i din klinik etc. og f.eks. opbevares hos en anden leverandør som eks. mailchimp)

Hvad skal du ellers sørge for:
Du skal desuden ovenstående sikre dig at du har en databehandleraftale med de leverandører som behandler oplysniger på vegne af dig f.eks.

• Dit regenskabs program hvis du bruger en ekstern leverandør som eks. Dinero eller lign skal du henvende dig til dem og bede om en databehandleraftale.
  • Dit bookingsystem eller journalføringssystem som eks. terapeutbooking. Bruger du sådan en udbyder skal du have en databehandleraftale med dem. Du kan læse mere om terapeutbooking i forhold til den ny persondataforordning her: https://terapeutbooking.dk/persondataforordning/
  • Bruger du mailchimp eller andre lignende services til f.eks. nyhedsmail skal du have en databehandler med dem. Hos mailchimp er det dog ret nemt. Du kan bestille den her: Bestil mailchimp databehandleraftale!

Opsummering:
Kort sagt skal du sørge for at dine klienter’s og nyhedslæseres oplysninger er sikre hos dig. Det er udelukkende dit ansvar! oplysninger må ikke være let tilgængelige for andre de skal være beskyttet. Du skal begrænse adgangen til disse oplysninger mest muligt hvis der f.eks. er andre i din virksomhed der har adgang! Du skal sørge for, at din online korrespondance med din klienter ikke indeholder personfølsomme oplysninger og i såfald skal du sikre dig at det er helt sikkert f.eks. e-mail skal evt. sendes krypteret. Facebook og andre lign. medier kan være svære at få overblik over i forhold til sikkerhed så det anbefales ikke at bruge disse til korrespondance med klienter. At svare på spørgsmål mm. på facebook eller lign. er en anden sag og dette burde være ok da det er klienten der henvender sig, men pas på med hvad der bliver skrevet, igen! det er dit ansvar! Du skal altid huske at have klientens udtrykkelige samtykke til at du må opbevare deres oplysninger lige meget hvordan de oplysninger så er kommet til dig! Du skal have helt styr på dataflowet i din virksomhed lige fra sms’er til mail’s. Du skal have styr på hvordan og hvornår disse slettes. Det er ikke nok at overholde reglerne, du skal også dokumenterer at du gør det. Husk skulle uheldet være ude og du har databrud på den ene eller anden måde, så skal datatilsynet kontaktes inden for 72 timer!

2 rigtig gode links:
Du kan læse mere om den nye forordning her:

Vi håber du kan bruge vores værktøj som vi stiller gratis til rådighed for medlemmerne. Det er vigtig du læser det hele igennem og sætter dig godt ind i det.

Sørg for at abonnere på dette forum så du vil få besked når der er noget nyt!

Rigtig god fornøjelse og arbejdslyst

Mads Abel

Formand Dansk Behandlerforbund

Forsikringspolice

Kære Forsikringstager
Her kan du hente forsikringspolicen, hvis du har købt et medlemskab + forsikring.
Er du i tvivl om du har købt medlemskab med eller uden forsikring kan du se mere under “mine medlemskaber”  Ønsker du at tilkøbe forsikring finder du den under Køb medlemskab øverst i menuen. Klik på Erhvervsforsikring. Ønsker du yderligere oplysninger om dine forsikringsforhold, kan du læse mere her: Forsikring Har du andre ønsker eller spørgsmål til forsikring så kontakt vores forsikringsmægler Carsten Bonde på mail: cdu@topdanmark.dk eller tlf.: 23814728
Husk at du ikke er forsikret, på de ydelser du ikke kan dokumentere, at du er uddannet i, så sørg altid for at passe godt på dine uddannelsesbeviser.
Husk at materialet er omfattet af copyright og derud over ikke må deles med andre. Dvs. materialet er kun for dig som er medlem.

Medlemsbevis & faktura

Som aktivt medlem har du modtaget en mail med dit medlemsbevis. Se dit medlemskab på “Min profil